Från pisten till tennisbanan

Ellesse grundades av Leonardo Servadia i Italien år 1959, och har varit en del av konversationen sedan dess. Namnet kommer ursprungligen från Leonardos initialer – L och S blev så småningom ”elle & esse” som tillslut ändrades till ”ellesse”.

Till en början kom framgången med ”Jet Pants”, en skidbyxa med vadderade knän och utsvängda ben som passade över pjäxor. Kort därefter ändrades riktningen med större fokus på tenniskläder. Dessa två segment var inspirationen bakom logotypen, som kombinerar två toppar av skidor på sidorna, med formen på en tennisboll. Det oförändrade varumärkesemblemet utstrålar, från dagens synvinkel, en anda blandad med retro, oldschool, tradition och vänlighet. En optimal inställning för att belysa verkligheten.

Real recognize real

På 80-talet blomstrade det italienska varumärket helt. Boris Becker bar Ellesse på bröstet när han kämpade för att bli den yngsta Wimbleton vinnaren genom tiderna. Även Formel 1- och fotbollslag var iklädda i märkets kläder, och i den brittiska popscenen, fick det orange-röda märket en kultstatus.

På 90-talet blev det dock allt tystare kring Ellesse. Konkurrensen och de stora företagen tog idéerna och gjorde om sport till en industriprodukt. Detta var inte på något sätt i linje med grundraren Leonardo Servadias filosofi, eftersom hans varumärke förkroppsligar den italienska livsstilen genom en kombination av mode och entusiasm för sport – ”Dolce Vita” blandat med sportsmannaanda och mod.

”Andra varumärkenas filosofi är helt enkelt att köpa hela världen.”

Realness proves itself

År 2010 började pånyttfödelsen. Med ”Heritage Collection” samt samarbeten med kända varumärken inom scenen, polerades bilden av det traditionella Ellesse. Den nyutvecklade kundkretsen blev medveten om Ellesse’s historia vilket resulterade i  en ökning i popularitet. Defshop är stolt över att ha den italienska trendsättaren i sitt lag!