DefShop är en av Europas största streetwear-mode webbutiker, som steg till toppen från en mycket ödmjuk bakgrund. DefShops grundare Alexander Büchler började förverkliga sina drömmar i Berlin år 2006, och efter många upp- och nedgångar lyckades han att bygga upp företaget till en av Europas mest framgångsrika street fashion nätbutiker.  

Hip-Hop till mode

Alexander Büchler kommer från Berlin och växte upp med hip-hop. För honom var hip-hop mer än bara en musikstil – det var ett sätt att leva. De amerikanska rapikonerna som Wu-Tang Clan, Dr.Dre, och 2pac gjorde alla ett stort intryck på honom. Alex ville visa sin passion för musiken genom sin klädsel. Hans stil bestod av baggy jeans, stora t-shirts, snapback-kepsar, och kedjor.  Alex har alltid varit intresserad av mode och ansåg det som ett viktigt sätt visa sin individualitet och att kommunicera ens inställning till livet.

”Min dröm var att ha ett inflytande på hur andra klär sig. När det kommer till Hip-Hop älskade jag inte bara musiken, redan i ett tidigt skede var min entusiasm för mode starkt förknippat med det. Det var viktigt för mig att kläderna skulle uttrycka vem man är. Det var då som idéen om att starta en butik kom upp, och jag bestämde mig för att fullfölja min passion för mode så långt det går.

Alexander Büchler – DefShops grundare

Modet att gå bortom sina egna gränser, passionen och stödet från familjen hjälpte till att öppna första klädbutiken i Berlin år 2006. Många framgångssagor börjar ofta med svårigheter, och denna läxa fick även Alexander uppleva i tidigt skede. Butiken har inte lyckats dra till sig tillräckligt med kunder, vilket resulterade i knappt någon försäljning. Alex var tvungen att lägga ner butiken och packa ner hans dröm i flyttlådor.  Efter detta slag var det svårt att förutse att denna motgång skulle vara början på något mycket större.

Mot alla odds

Att den första klädaffären gick i konkurs så fort några månader efter öppnandet var ett slag i ansiktet:

”Jag kunde inte tro vad som hände, men jag var inte redo att ge upp drömmen. Jag visste att jag skulle hitta ett annat alternativ, även om det skulle ta längre tid att förverkliga det.”

Utan mycket kunskap om e-handel, bestämde sig Alexander att försöka sälja kläder på nätet. Bara några veckor efter stängningen av klädbutiken började han att sälja hip-hop mode på auktionssidan Ebay. Han köpte en stor mängd kläder som förvarades i källaren hos hans familj, och varifrån han även skickade produkterna till intresserade kunder. Familjestöd och tro har varit en till en betydande tillgång. Hela familjen hjälptes åt att packa och skicka ut produkter till kunderna. På väldigt kort tid började försäljningen att ge resultat, eftersom Alexander var en av få leverantörer av hip-hop och streetkläder i Tyskland. Efterfrågan växte på ett sätt som Alex aldrig kunnat drömma om, och det mest logiska nästa steget var att skapa sin egen oberoende webbutik.

DefShops första steg

Alexander bestämde sig för att köpa en stor lagerlokal, då det började bli omöjligt att fortsätta från föräldrarnas källare. Året var 2007 och bolagets bas etablerades i norra Berlin. Övergången från källaren till en lukrativ e-handelsplattform kan ha varit en dröm som gått i uppfyllelse för många, men för Alexander var det bara en början.

DefShops kontor och lager i Berlin

”Trots effektivitet och snabb tillväxt visste jag att enbart expansionen av e-handeln inte skulle tillfredsställa mig. Den kreativa sidan inom mig har alltid dröm om ett eget klädmärke. Hip-Hip var en stor och viktig del av min ungdom, och jag ville ge något tillbaka. Jag bestämde mig för att starta en egen Hip-Hop kollektion.”

DefShops första egna klädmärke såg dagens ljus år 2008, när Alexander lanserade det tillsammans med sina vänner och en design team. Varumärket är känd som Dangerous DNGRS, som är inspirerad av Busta Rhymes hitsingel med samma namn.

Dangerous DNGRS – ett trendsättande varumärke

Förutom många världskända klädmärken, har DefShop för närvarande fem egna märken som skapades av Alexander tillsammans med modedesigners. Dangerous DNGRS, Just Rhyse, Clang, Bangastic, och DEF är precis den typen av streetwear som Alexander har drömt om.

”Kläderna var tvungna att återspegla min passion för Hip-Hop. Vi satte oss ner med designers och började göra de första skisserna. Hoodies och baggy byxor med förtrollande färger och mönster var några av de första skapelserna för Dangerous DNGRS. Grafiska linjer, djärva färgkombinationer och karakteristiska mönster är i centrum för varumärkena. Just nu är vi på väg mot mer personliga snitt och de mest unika textilkombinationerna.”

Efter Dangerous DNGRS lanserades ytterligare fyra klädmärken som erbjuder street-mode på ett öppensinnat och experimentellt sätt.

DefShop – Streetmodes ambassadör

DefShops genombrott kom mellan 2009 och 2010 då framgång och erkännande förstärktes av samarbetet med tyska MTV. Ett skickligt sätt att dra nyttan av en mängd olika kanaler på nätet har väckt mångas uppmärksamhet och fått många nya besökare. Numera är butiken inte bunden bara till Tyskland, och opererar internationellt i länder som Frankrike, Nederländerna, Finland, Danmark och Sverige. Med över 25,000 produkter från över 250 klädmärken erbjuds det mycket mer än bara hip-hop kläder. I dagsläget är DefShop är en mångsidig streetfashion webbutik som erbjuder kläder till vardags såväl som för speciella tillfällen.

I dagsläget finns det över 200 anställda utspridda över avdelningar såsom försäljning, inköp, modedesign, marknadsföring, utveckling, kundservice och logistikverksamhet. Trots denna tillväxt har man inte glömt DefShops rötter. Familjeandan, modet att gå bortom gränser och passioner avspeglas i bolagets verksamhet.